IMPORTANT !!!

«Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoții Bisericii și să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Și rugăciunea credinței va mântui pe cel bolnav și Domnul îl va ridica, și de va fi făcut păcate se vor ierta lui». (Iacov 5, 14-15)

IUBIȚI CREDINCIOȘI!

În data de 9 august 2019, la orele 18.00, de Sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Pantelimon, Doctorul fără de arginți, în Biserica «Sfânta Cuvioasa Parascheva» din or. Padova, Italia, împreună  cu un sobor de preoți vom săvârși Sf. Taină a Maslului.

Vă așteptăm cu dragoste frățească! Preot paroh Vasile CORJA

Despre Sf. Taină a Maslului

Este una din cele sapte Sfinte Taine ale Bisericii în care, prin rugăciunile preotilor si ungerea cu untdelemn sfintit, se împărtăseste credinciosilor harul vindecării trupesti si sufletesti, precum si iertarea păcatelor.

Denumirea este de origine slavă (maslo = untdelemn), grecii o numesc ευχέλαιον, adică rugăciunea untdelemnului, iar slavii o denumesc Sviatîi Eléa, adică Untdelemn sfânt.

În Biserica romano-catolica se utiliza în vechime denumirea de extrema unctio (ungerea cea mai de pe urmă), pentru că se administra numai muribunzilor, însă după Conciliul II Vatican (cu aprox. 40 ani în urmă) s-au apropiat de conceptia si practica ortodoxă si folosesc denumirea de ungerea bolnavilor; în Biserica reformată nu există această Taină.

 Nu avem în Sfânta Scriptură un text precis care să ne indice instituirea Tainei de către Mântuitorul Hristos, dar avem dovezi clare că Sfintii Apostoli practicau aceasta Taină: «Si iesind ei (Apostolii) au propovăduit tuturor să se pocăiască. Si scoteau afară demoni multi si ungeau cu untdelemn pe multi bolnavi si-i făceau sănătosi». (Marcu 6, 12-13)

Primitorul Sfintei Taine poate fi orice credincios, ce suferă  trupeste sau sufleteste si nu numai o singură dată, ci ori de câte ori este nevoie.

Săvârsitorii sunt arhiereii si preotii, minimum doi (in cazuri speciale se poate săvârsi si de un singur preot), si asta nu numai în baza textului de la Iacov (5, 14-15), ci si pentru că Sf. Maslu este prin excelentă Taina vindecării prin comuniunea iubitoare a credinciosilor.

Materia Tainei este untdelemnul adus de credinciosi si sfintit de slujitori printr-o rugăciune rostită de sapte ori: «Doamne, Care cu mila si cu îndurările Tale tămăduiesti zdrobirile sufletelor si ale trupurilor noastre, Însuti, Stăpâne, sfinteste untdelemnul acesta, ca să fie celor ce se vor unge din el spre tămăduire si spre izbăvirea de toată patima si întinăciunea trupului si a sufletului si de toată răutatea. Ca si întru aceasta să se preaslăvească preasfânt numele Tău, al Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin». Untdelemnul sfintit si utilizat la Sfânta Taină trebuie pastrat cu grijă, el poate fi pus în candelă si chiar întrebuintat în zile de post.

Locul si timpul săvârsirii:    Taina se poate săvârsi fie în Biserică, pentru mai multi credinciosi (Maslul de obste), fie la casa credinciosului care solicită; se poate face oricând este nevoie.

Rânduiala slujbei este alcătuită dintr-o împletire de  pericope apostolice, evanghelice, rugăciuni si ectenii, fiecare în număr de sapte si culminează cu ungerea credinciosilor de către slujitori.

Formula ungerii o reprezintă rugăciunea: «Părinte Sfinte, doctorul sufletelor si al trupurilor…tămăduieste pe robul Tău acesta …(numele)…».

Efectele Tainei:

– vindecarea de boala sufletească si trupească;

– iertarea păcatelor; acestă iertare nu o suplineste pe cea din Taina Spovedaniei, pentru că se referă în special la suferintele trupesti sau sufletesti ale omului ca fiintă comunitară si nu ca persoană distinctă.

Untdelemnul sfintit este simbol al îndurării divine si totodată medicament, mijloc de însănătosire, întrebuintat în acest scop încă din vechime (Luca 10, 34).

Despre Taina Sfântului Maslu au scris Sf. Irineu, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Ioan Gură de Aur si alti Parinti ai Bisericii.  Sf. Simeon al Tesalonicului în lucrarea «Pentru Sfântul Maslu» îndeamnă ca «fiecare crestin să se nevoiască a-si face maslu», iar teologul Paul Evdochimov explică acest îndemn, spunând că «orice om este virtualmente bolnav si muritor» (L’Orthodoxie, p. 298-299).

Prin puterea Duhului Sfânt si pe temeiul credintei Mântuitorul Hristos a dat acest dar al vindecării Sfintilor Apostoli si prin ei sfintitilor slujitori, îndemnându-i «să scoată duhurile necurate si să tămăduiască orice boală si orice neputintă» (Matei 10, 1).

Dragostea si credinta puternică, exprimate de rugăciune si prezenta participantilor, fac de fapt vizibilă prezenta si lucrarea lui Hristos prin această Sfântă Taină.

error

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *